מאגר הידע

כימיה - כל השנים

בוקר טוב אורח/ת. עדיין לא רשום ? להרשמה לחץ כאן | שכחת את הפרטים ?
יצירת קבוצה חדשה!
מאגר הידע > כימיה > כימיה - כל השנים > פורום > מבוא לתואר בכימיה

מבוא לתואר בכימיה

פירוט הקורסים בתואר+חוות דעת אישית
מגדר ניצן הודעה  הודעה #1, 22/07/07, 01:09
מאחר שהסוף פחות או יותר הגיע, אני חושב שהגיעה העת לתת ביטוי לניסיון שנצבר במהלך 3 השנים האחרונות, בתקווה שזה יעזור לדורות המשך (אם נתי ינעץ את זה למשל - רמז רמז). חשוב לציין: המתואר להלן נכתב על בסיס ייליל"י (יירצו ייקחו, לא ירצו לא ייקחו) ומשקף את דעתי בלבד. חדי העין מביניכם ישימו לב לנטיה קלה לטובת כימיה פיסיקלית/קוונטית. אם זה מאוד מפריע לכם - חבל. תכתבו גם אתם משהו כזה כשתסיימו את התואר ותאמרו שאורגנית זה הדבר הנפלא ביותר בעולם (ואני אבקש מנתי למחוק את זה).

כמה הערות לפני שמתחילים:[list]
[*]בכל סמסטר שם קורס אחד הינו מודגש. זה לטעמי הקורס המוצלח ביותר בסמסטר.
[*]יתכן שלא דייקתי בשמות הקורסים (אלגברה לינארית במקום מבוא לאלגברה לינארית). אני בטוח שאנשים אינטליגנטיים כמוכם יסתדרו.
[*]נמנעתי כמיטב יכולתי מהשמצה של סגל, משום שבעוד שסגל מתחלף, הסילבוס נשאר, ובשאיפה הפירוט להלן יהיה עוד רלבנטי. חוצמזה, מדובר כאן בכל זאת בפלטפורמה פתוחה למדי וחבל ליצור מתח מיותר בין הסגל לסטודנטים.
[*]הרשימה המובאת להלן מבוססת על תוכנית הקורסים לתואר שהיתה נכונה לשנה א' של התואר שלי, קרי לפתיחת שנת הלימודים של 2004-2005. מדובר בקורסי חובה של המגמה המרכזית, פלוס שני קורסי בחירה שעשיתי, שהינם חובה למגמה הביופיסית - כך שבגדול הוא רלבנטי לכולם. אני יודע שאמורים להיערך שינויים כאלה או אחרים בתוכנית הקורסים, אבל אני מניח שהרוב בכל זאת רלבנטי. או שלא.
[*]עבור מי שיחזיק מעמד עד סוף ההודעה, היא מסתיימת בבונוס.
[/list][u][b]תיאור כללי (מאוד) של תחומי הכימיה בהם תתקלו במהלך התואר[/b][/u]

כימיה אנליטית: העיסוק בה מוגבל לשנה הראשונה, אבל היא תשאר ברקע ככלי בסיסי בכל המעבדות ובכל תחום כימיה שתמשיכו אליו. מרמת הלימוד של תואר ראשון מדובר בעיקר בהבנה של עקרונות בסיסית של מושגי כימיה (ריכוז, הולכה, חימצון-חיזור וכד'). הבסיס נטחן עד דק ואז פחות או יותר נזנח לאנחות בשאר התואר.

כימיה אורגנית: כמו בכל תחום הקורסים הינם כלי ללימוד השפה, ומעבדות עצמן הן הטעימה האמיתית, רק שכאן זה בולט במיוחד. העיסוק הוא בכימיה של תרכובות פחמן, שניתוחה וחיזוייה בא לידי ביטוי במודלים פשוטים יחסית, ובניתוח מנגנוני תגובה ברמת "המעקב" אחר אלקטרון. העניין נראה מנותק מהעקרונות הנלמדים בקורסים התיאורטיים (כללית, קוונטית), אבל כימיה אורגנית פיסיקלית אמור לחבר עניינים.

כימיה פיסיקלית: ניתוח של תהליכים בכימיה בכלים ומודלים פיסיקליים. מדובר בשלושה קורסים המתמקדים באספקטים שונים: קינטיקה, תרמודינמיקה, ואלקטרוכימיה. אפשר במידה כזו או אחרת גם לזרוק את אורגנית פיסיקלית לתוך הקלחת.

כימיה קוונטית: ונתחיל בהצהרה - זה לא כזה נורא כמו שזה נשמע. הבעיה היא שזה מאוד תלוי בפרופסור המעביר את החומר. בגדול מדובר בלימוד של העקרונות הבסיסיים של קוונטים, בהקשרים כימיים (פחות או יותר...) דרך המודלים הבסיסיים: חלקיק בקופסה, אוסילטור הרמוני ואטום מימן. היופי בתחום זה הוא שקרוב לודאי לא כמו שום דבר שאי פעם למדתם ועומד לשנות את צורת ההסתכלות שלכם על עולם המדע. זה גם החסרון.

כימיה אי-אורגנית: התחום מתמצה למעשה מבחינתכם בשני הקורסים (אי-אורגנית 2 ו-אי אורגנית 3), יחד עם מעט שאריות מכימיה כללי, ולכן מעט בעייתי לאיפיון. פנו לקורסים הרבלנטיים עבור (מעט מאוד) מידע נוסף.

[u][b]פירוט בחתך סמסטרים וקורסים[/b][/u]

[u]סמסטר א'[/u]

כימיה אנליטית
ידע בסיסי בכימיה - מדובר למעשה בחזרה על חומר החישובי מהתיכון, ברמה קצת יותר גבוהה: איזון תגובות, משוואת נרנסט וכד'. קורס טכני למדי ומהווה חזרה לא רעה למי שסיים תיכון לפני יותר מדי שנים. לא מזיק, אבל גם לא מעניין במיוחד. יש לציין שנראה כי הקורס קיבל מעמד מאיים למדי בשנים האחרונות, בשל מבחנים זוועתיים למדי. אני מקווה שהמצב ישתנה.

[b]כימיה כללית[/b]
יופי של קורס. מבוא בסיסי לכימיה מודרנית (יחסית למה שנלמד בתיכון) - טעימה קטנה מקוונטים, הסבר על אורביטלים וכדומה. מאוד מוצלח ומעניין. לטעמי זה הקורס שאמור להוות נקודת מבחן לעניין הבסיסי של הסטודנט בכימיה.

חדו"א 1
חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי. אין הרבה מה להרחיב, רק יש לציין שמדובר באקדח שנצפה במערכה הראשונה. אינטגרלים מסתמנים כמוטיב חוזר בתואר. כמו שאר קורסי המתמטיקה בתואר אני הבנתי לחלוטין את מה שעשינו רק כשהוא הוכנס להקשרים פיסיקליים (משמע בפיסיקה 1).

מבוא לפיסיקה
קורס נחמד, חסר נקודות זכות, שהינו חובה רק לחסרי רקע בפיסיקה בתיכון. ההיכרות עם מכניקה עוזרת מעט בהתמודדות עם פיסיקה 1.

התא
מדובר במעבר מהיר על נושאים בסיסים ביולוגיה/ביוכימיה. בעלי ידע בסיסי בביולוגיה תיכונית ייהנו מהחזרה המעניינת על החומר. האחרים כנראה שירגישו מעט אבודים בשלבים מסויימים. אגב, מדובר בקורס בחירה עבור מגמה מרכזית, אבל לדעתי שווה לא לחשוב יותר מדי בנושא ופשוט לקחת אותו. מדובר בידע בסיסי שלא יזיק לאף אחד, ובכל מקרה יש במרכזית 6 נקודות בחירה כלליות.

פורטרן
קורס בסיסי מאוד בתכנות בשפת מחשבים עתיקה. כמה בסיסי זה בסיסי? לא לומדים רקורסיה. בשל דפי הנוסחאות של הבוחן והמבחן הוא לא מהווה אתגר גדול מדי, גם לחסרי כל ידע בתחום. חוצמזה, נראה לי שסופית הולכים להעיף אותו לטובת משהו יותר שימושי.

[u]סמסטר ב'[/u]

אלגברה לינארית
למרות שבזמן הלימוד הוא נראה מנותק למדי מהמציאות, הקורס הזה סופר חשוב להבנת השפה הבסיסית של קוונטים. הוא מאוד טכני, אבל במידת האפשר רצוי לנסות להטמיע מושגים חשובים שיבואו לידי ביטוי בהמשך (קוונטית 1 וחברים): אופרטור, מצבים עצמיים, ליכסון, בסיס, מרחב וכד'. בכל מקרה, להבנה טובה באמת קשה להגיע, לפחות עד שבמחלקה יחליטו שתיאום מינימלי בין הפרופסורים המלמדים את הפיסיקה הרלבנטית ואת המתמטיקה הרלבנטית הוא דבר רצוי.

חדו"א 2
האינטגרל מכה שנית. קורס שחשיבותו ומשמעותו יתגלו בפיסיקה 2.

פיסיקה 1
פיסיקה זה דבר מעניין בעיני, וזו לא הבעיה של הקורס. הבעיה היא מבחנים מזוויעים, ופרופסורים עם אג'נדה של הפחדה.

מעבדה בכימיה כללית ואנליטית 1
ברוכים הבאים לטירונות של עולם המעבדות. אין מילים לתאר כמה שנאתי את המעבדה הזו. תתחילו להתרגל למדריכי מעבדה שמתייחסים אליכם כאשמים בהעתקה וטמטום עד שהוכח אחרת, לבחנים שנבדקים מתוך הנחה שאם עניתם לשאלה "באיזה סוג תגובה מדובר" בתשובה "חימצון וחיזור" ולא הסברתם זה אומר שאתם לא יודעים מה זה חימצון וחיזור, ולשאלות בוחן כגון "צייר את מולקולת האינדיקטור בו נעשה שימוש". יש אנשים שטענו שהם לא סבלו במעבדה הזו. למיטב ידיעתי רובם ככולם שינו את הגרסה שלהם אחרי שנה כשהפרספקטיבה נחתה עליהם.
הערה: המעבדה הזו, כמו שאר המעבדות של המחלקה לכימיה, מאופיינת בעבודת יחידים, ומתקיימת כל שבוע.

[b]כימיה פיסיקלית 1[/b]
קורס ראשון בכימיה פיסיקלית, המייצר אנחת רווחה מאלו מכם שציפו לקצת יותר הבנה כימית-פיסיקלית בסיסית, ולא לנוסחאות דאוס אקס מכינה. העיסוק הוא בקינטיקה, אחד משני הגורמים הפיסיקליים איתם מנתחים תהליכים כימיים (השני יבוא בסמסטר הבא). אה, ועדינה מתרגלת בחסד.

[u]סמסטר ג'[/u]

משדי"פ
קורס טכני ויבש. עוד כלי מתמטי שימושי. לטעמי ניתן לוותר על השקעה רציפה במהלך הסמסטר, ולרכז אותה ליומיים של מרתון פתרון תרגילים מתישהו כשיש זמן (חופש פסח או משהו) , כדי לא להגיע בשוק טוטאלי לתקופת בחינות. למרבה המזל, יש דף נוסחאות שמספיק בהחלט בגודלו לכתיבת אלגוריתמים מלאים לפתרון.

פיסיקה 2
רקע בסיסי בחשמל ומגנטיות. גם אם לא ישמש אתכם ישירות, מדובר בבסיס חשוב לכל עיסוק כללי בתחום במהלך התואר. לא מדובר בקורס נורא כמו שהוא תואר בזמנו, לפחות באוזני, אבל הוא מצדיק השקעה רצינית, אפילו אם היא לא תבוא בהכרח לידי ביטוי בציון, אלא "רק" בידע האישי שלכם.

[b]כימיה פיסיקלית 2[/b]
תרמודינמיקה - סופסוף תדעו מה זו אנטרופיה ואנרגיה חופשית (או שתחשבו שתדעו, עד שתגיעו למכניקה סטטיסטית). כמות המשוואות נראית מעט מאיימת, אבל אם מקפידים לנסות ולהתמודד עם התרגילים (קרי לבוא לשעות קבלה ולהתבכיין), העסק יושב לא רע בראש לקראת תקופת בחינות.

מעבדה בכימיה כללית ואנליטית 2
לכאורה אין הבדל מהמעבדה הראשונה, אבל יש כבר היכרות בסיסית עם המדריכים והבנה סבירה של מה הדרישות המאוד ספציפיות של כל אחד מהם. בסוף המעבדה יש את האנליזה האיכותית, שזה אומר שאין דו"חות (האח!) ויש יותר חופש עבודה במעבדה, מאחר שצריך לתפקד בהתאם לתוצאות דינמיות של האנליזה (הידד!), אבל יש כמויות חומר פסיכופטיות לבחנים (אוף!).

אורגנית 1
לימוד מנגנונים בסיסיים בכימיה אורגנית. יש כאן מחסום של רכישת ה"שפה" של כימיה אורגנית, אבל ברגע שסוגי התגובות והגורמים השונים יושבים טוב במוח יש מקום להפעלת החשיבה הרלבנטית.

ביוכימיה 1
ביולוגיה עם הקשרים כימיים. הדגש הוא לא על למידה בעל פה, שכן יש דף נוסחאות, אלא על מושג חמקמק שהמתרגלים מגדירים כ"חשיבה ביולוגית", ודומה דמיון חשוד להבנת הנקרא. בכל מקרה, המתרגל המתאים הוא פונק' חשובה בקורס הזה, ומאחר שיש כמה וכמה מתרגלים חשוב לבדוק אופציות. החומר עצמו מעניין, למרות שדרך ההגשה לעיתים מעיקה, עם הדגשה של הברור, ומריחת הלא ברור.

[u]סמסטר ד'[/u]

מעבדה בביוכימיה בסיסית
מדובר בסה"כ 4 מעבדות בכל הסמסטר, שנעשות בזוגות (גם הדו"ח מוגש ע"י הזוג). מדובר במעט התנסות במעבדות ביולוגיות, חוויה שונה למדי ממעבדה בכימיה, למרות שהעקרון זהה. בעוד התרגלתם לאדישות חסרת משוא הפנים של NaOH, עכשיו תהיו תלויים בחסדיהם של אנזימים קפריזיים.
אגב, מדובר בקורס חובה של המגמה הביופיסית שהינו בחירה למגמה מרכזית.

כימיה פיסיקלית 3
קורס הכימיה הפיסיקלית הכי פחות מוצלח לדעתי. העיסוק הוא באלקטרוכימיה, נושא מעניין בפני עצמו, אבל המחסור בגרסה דפיניטיבית לגבי המשואות הקיימות, ההזנחות הנורמטיביות וכד' פוגע בו מאוד.

[b]מעבדה בכימיה פיסיקלית 1[/b]
למי שהפריע העיסוק העיקרי במעבדות ב"עבודה שחורה" של מיהול תמיסות ובניית קולונות, כאן הצד הטכני זניח ביחס להבנה של הניסוי, התאוריה והתוצאות. בנוסף, תצורת העבודה (כל אחד עושה ניסוי נפרד, ומודרך באופן אישי), יוצרת אינטראקציה יותר טובה עם המדריכים, ויתכן אף שזו הסיבה ליחס הפתוח יותר שמאפיין את מדריכי המעבדה.

כימיה קוונטית 1
קפיצה למים עמוקים. זה יתחיל בהסברים כללים על הסתברות (מתי כבר יוסיפו קורס מסודר בנושא?), וימשיך באלגברה לינארית כפי שמעולם לא ראיתם אותה, מאופיינת בכתיב דיראק. בראייה לאחור קשה להאמין כמה חומר נדחס לתוך הקורס הזה, בייחוד משום שבסיומו הסטודנטים לרוב בהלם. בסופו של דבר, ישנם מספר דברים מוגדרים שאתם נדרשים לקחת מהקורס הלאה. לאתר אותם בעצמכם זה החלק הקשה. חצי הכוס המלאה היא שזה משתפר.

כימיה אורגנית 2
כמו אורגנית 1, אבל יותר לעומק. שוב, ברגע שזוכרים את הכלים העומדים לרשותכם, החוקיות והראיה הכללית יותר ברורים.

ביוכימיה 2
המשך ישיר של ביוכימיה 1.

מעבדה בפיסיקה
עבודה בזוגות, ניסויים מאוד פשוטים טכנית, הדו"חות מחלקים בין בני הזוג. אמנם רמת הפיסיקה מאוד נמוכה, לדעתי, אבל בכל זאת יש נגיעה בנושאים שלא יצא לי להתקל בהם באף קורס, ולכן בכל זאת מדובר בחוויה חיובית ותורמת.

[u]סמסטר ה'[/u]

מעבדה בכימיה פיסיקלית 2
המשך ישיר למעבדה בפיסיקלית 1. ההבדל היחיד בעיני הוא הפרוייקט הספרותי - כל אחד מקבל רנדומלית ניסוי אחד מהמסטר שהוא עשה, שעליו למצוא מאמר מדעי עדכני (מחמש השנים האחרונות) הרלבנטי אליו, ולהציג אותו במשך חמש דקות מול כולם. לא קשה כמו שזה נשמע, ויכול להיות גם מאוד מעניין. את המאמרים בדרך כלל לא מאוד קשה למצוא (תבקשו הסבר על העבודה עם scifinder), הבעיה היא בהבנתם. 2 עצות רלבנטיות:[list=1]
[*]קחו לעצמכם מספיק זמן כדי להגיע להבנה טובה של המאמר: היעזרו במדריכי המעבדה, ובקשו מהם במידת הצורך הפניה לספרות, אישים באוניברסיטה או מושגים רלבנטיים. כמו כן, ניתן לשלוח מייל לכותב המאמר. לפעמים הוא ממש נחמד ועונה תשובה מפורטת.
[*]עיינו בטיפים שקבלנו אנחנו בזמנו לגבי המצגות. פירוט כאן.
[/list][b]הקשר הכימי[/b]
בזכות השילוב עם קוונטית 2 באותו סמסטר, כל מיני פיסות מידע מקוונטית 1 פתאום מתחברות להן ליצור תמונה ברורה יותר. אמנם הקורס מתפזר למדי, והפואנטה הסופית שלו קצת עמומה, אבל בהחלט תצאו עם הבנה יותר טובה של קוונטים ולמה זה טוב. גם כאן כמו בקוונטית 1, רצוי לנסות, למרות הקושי, לברור עיקר מטפל.

קביעת מבנה בשיטות ספקטרוסקופיות
קורס שלם על ניתוח ספקטרומים (NMR, MS, IR ו-UV). הקורס מתמקד בעיקר בדוגמאות והינו יבש למדי.

כימיה קוונטית 2
הקורס למעשה עוסק בשיטות לפתרון בעיות קוונטיות תוך שימוש בקירובים (תורת הפרעות, וריאציה). הפיתוחים המתמטיים המפורטים מהווים נדבך משלים מצויין לצורת העברת החומר בקשר הכימי. יש לציין שנושאי הקורסים לא זהים, אבל קיימת חפיפה חזקה במושגים.

כימיה אי אורגנית 2
המספור של הקורס הינו שריד בלבד של תוכנית קורסים לא עדכנית. הקורס מאוד דומה בצורתו ובתכניו לכימיה כללית מסמסטר א', ואף כולל נושאים רבים שנלמדו כבר במהלך התואר בצורה כזו או אחרת. ישנו מעט עיסוק גם בתכונות של חומרים מהטבלה המחזורית, בעיקר בצורה של שינון.

מעבדה בכימיה אורגנית 1
ניסיון מעשי בכימיה אורגנית בסיסית. הקטע המתסכל במעבדה הוא שלמרות שכבר חשבתם שאתם מכירים מעבדות כימיות, מתברר שיש עוד הרבה מה ללמוד על כלים בסיסיים - איך בונים מערכת זיקוק, איך עושים מיצוי, איך עובדים עם ממסים שונים ועוד. מעט מתסכל, אבל המצב משמעותית פחות קודר מהמעבדה הראשונה בכימיה כללית ואנליטית.

סדנת אינפרא אדום
אנשי המגמה המרכזית חייבים לבחור 2 משלוש הסדנאות, ולקחת אחת בסמסטר ה', ושניה בסמסטר ו'. סדנת האינפרא אדום מתאפיינת בעבודה מועטת מאוד במהלך הסמסטר (משהו כמו 5-7 שעות ברוטו. סה"כ. בכל הסמסטר.). יש בוחן בתחילת הסמסטר, שבעיקר בא להכריח את הסטודנטים לקבל מושג על הסדנה לפני תחילת העבודה, והחשיבות שלו לציון פחות משמעותית. העבודה על הדו"ח היתה ארוכה מאוד. מה זה ארוכה מאוד? התוצר הסופי היה מעל 100 עמודים, לא כולל נספחי תוצאות. אמנם זה מתחלק בין שני אנשים, אבל עדין מדובר על המון המון עבודה. תכננו בהתאם.
יתרון גדול של השקעה בפן התיאורטי של הסדנה הינו בהגעה עם ידע מקדים למבוא לספקטרוסקופיה (ראו סמסטר ו').

[u]סמסטר ו'[/u]

סדנה בהדמיה מולקולרית ע"י מחשב
מדובר על השקעה מאוד מרובה במהלך הסמסטר (7 שעות שבועיות במשך כחודשיים פלוס). מצד שני, התוצר הסופי הינו מצגת, שאין אפילו צורך להעביר פנים מול פנים, אלא מוגשת כפי שהיא. העבודה לא יותר מדי אינטנסיבית, והיא נעשית בזוגות. בנוסף הפרופסור הרלבנטי שמח לעזור בבעיות המתעוררות בשימוש בתוכנות הרלבנטיות. הידע הנרכש הוא בתפעול תוכנות הדמיה מולקולרית (מק-ספרטן, מק-מימיק, כמ-דרו) והבנה מעט יותר טובה של אפקטי סטריות וקיראליות.

מעבדה בכימיה אורגנית 2 (מעבדה מתקדמת בכימיה אורגנית)
מעבדה מאוד קשה. הבחנים היוו קפיצת מדרגה משמעותית, והצריכו למידה מאוד אינטנסיבית. בנוסף, מדובר במעבדה של 10 שעות (6 ביום אחד ו-4 ביום הבא). מתיש. הדרישות של דו"חות המעבדה לעומת זאת נשארו סבירות. בסוף המעבדה שי את "הפראפראט הספרותי": כל אחד מקבל חומר מסויים ומאיים למראה, מוצא דרך סינתיזה ספרותית (צעד טכני ופשוט ביותר - יש לעשות שימוש מושכל ב-www.orgsyn.org ו-scifinder, ולהיעזר במדריכים), מסנתז את החומר במשך 3 שבועות, ומציג את התהליך כולו בעזרת מצגת במשך כרבע שעה. על פניו הפרוייקט אינו כל כך מורכב, אבל כמות הבלת"מים שלו בלתי נתפסת (להסביר שלב מוזר במנגנון, ספקטרומים מוזרים, תוצרים שמתפרקים מאליהם, קולונה עם 1743 פרקציות שונות ועוד ועוד), דבר הנותן סימולציה לא רעה למחקר אמיתי, אני מניח.

מבוא למכניקה סטטיסטית
הסבר ההיגיון הקוונטי מאחרי משוואות התרמודינמיקה. הנושא בפני עצמו מאוד מעניין, אבל מדובר ביריעה מאוד רחבה, שחוסר ההיכרות עם המתמטיקה הרלבנטית לא מקל עליה. ספר הקורס מאוד מסודר ומפורט, אבל הדבר גם אומר כמות פסיכית לגמרי של פיתוחים.

כימיה אורגנית פיסיקלית
לימוד כימיה אורגנית בסיסית תוך שימוש במודלים פשוטים של כימיה תאורטית: אורביטלים מולקולריים ו-valence bond theory. עבור המקרים הרלבנטיים ההסברים הם מאוד אלגנטיים ומרשימים בפשטותם, אבל יש הרגשה של החמצה שכן נראה שמדובר בהתעסקות ברמה מאוד בסיסית שקשה להשליך ממנה להבנה מעמיקה באמת של התחום. עדין, הרגעים המעניינים בקורס הינם מאוד מוצלחים.

[b]מבוא לספקטרוסקופיה[/b]
הקורס האחרון בקוונטים בתואר, והפרקטי ביותר מביניהם. הקשר בין קוונטים וכימיה פרקטית נעשה ברור יותר, המודלים פשוטים יחסית, וכשהריצה בחומר לא מהירה מדי, החומר די מובן.
הערה חשובה: אף אחד לא טורח לציין את זה, אבל למיטב הבנתי יש חובה לאנשים שעושים תואר שני בכימיה בבן גוריון לקחת את הקורס הזה, או את מכניקה סטטיסטית, ולכן עדיף לאנשי הביופיסית לקחת את מבוא לספקטרו' כקורס בחירה בתואר הראשון.

כימיה אי אורגנית 3
המשך ישיר של אי אורגנית 2 רק שהפעם החומר פחות נלעס בקורסים אחרים.


זהו. תואר ראשון בכימיה על רגל אחת. אגב, מי שיטרח ויבדוק יראה שחסרות לעיל 2 נקודות זכות. כדי להשלים אותן לקחתי 2 קורסי בחירה מאוד מומלצים: סיף והאטה יוגה.

לסיום, במיטב המסורת של המגזין שהצ'ופצ'יק הכי, אהמ, "מושפע" ממנו, החוקים:[list=1]
[*]המרצה תמיד ימצא חצי שעה להסביר איך הוא פתר משוואה ריבועית. את ההזנחה של הטנזור בשל פיתוח טיילור לאחר הפעלת אויילר על דטרמיננטת סלייטר הוא מצפה שתבין לבד.
[*]כל בעיה בכימיה ניתן לפתור באחת משלוש התשובות הבאות:
א. "זה אפקט יחסותי."
ב. "מדובר בהשפעות של ממס."
ג. "זה מתקבל מחישובים קוונטיים." (רלבנטי בעיקר לחצי הראשון של התואר)
[*]כל דבר, אבל כל דבר, הוא בעצם אוסילטור הרמוני.
[*]הכותרת של כל הרצאה היא "המשך מהרצאה קודמת".
[*]כשחושבים על זה, אין שום הוכחה לכך שבודקי תרגילים הם לא פיקציה.
[*]קמת בבוקר, הצצת מהחלון והשמש זורחת? אל תשכח לומר תודה לצביה.
[*]תואר ראשון בכימיה שלא כולל מעבדות ניתן לסיים בשבוע, ועדין להספיק לראות את מת לחיות 4.0 ביום רביעי בנגטיב.
[*]בפעם ה-37 מיליארד: כימיה, לא הנדסת כימיה. מה עושים עם זה? תואר שני.
[*]מכיר את זה שכל הלוח מלא בתגובות ומשוואות קצב ואין לך מושג אפילו מה זה נורמליות? אז זה כי אתה ביולוג.
[*]סתם. מת על ביולוגים. יש להם המון יתרונות. כמו סטודנטיות לביולוגיה למשל.
[/list]


   
מגדר avitals הודעה  הודעה #2, 22/07/07, 21:01
סחתין על הפירוט! אני הכי אהבתי את כימיה כללית עם ברנשטיין, את הסדנא של הדמייה מולקולרית של גלזר (כל כך אהבתי את זה, שהוא המנחה שלי עכשיו), את כימיה אורגנית פיסיקלית שאז לימד דני קוסט והוא כן נראה לי פרקטי מאוד כי הוא דיבר על תגובות אורגניות, סטריאוכימיה וחוקים שמאפשרים לדעת לאיזה אורביטלים מותר לעשות אינטראקציה זה עם זה. את תרמו לא אהבתי עד שלמדתי מכניקה סטטיסטית בגלל שלדעתי מכניקה סטטיסטית היא הבסיס של תרמו ובלי זה אי אפשר להבין את זה עד הסוף. הכי אהבתי את תרמו כשעמנואל טננבאום העביר את זה לרוקחים ואני הייתי המתרגלת שלו (וישבתי בהרצאות שלו כי הוא מעביר את זה בצורה שונה לגמרי ממה שעושים בדרך כלל), כי הוא לימד את זה דרך מכניקה סטטיסטית כמו שעושים בהרוארד שמשם הוא בא. לרוב הסטודנטים זה היה קשה ברמה הזאת אבל אני חשבתי שזה סוגר את כל הפינות בצורה יוצאת מן הכלל למי שעומד בפיתוחים.
אני ממש שנאתי את המעבדות של כימיה כללית ואנאליטית ואת המעבדות האורגניות קצת פחות. הכי נחמדות היו המעבדות לכימיה פיסיקלית והיתה גם מעבדה מאוד מגניבה בפיסיקה חשמל שבה עשינו ניסוי על האפקט הפוטואלקטרי, ניסוי טיפת השמן ועוד.

   
מגדר אורח_אופטימוס פריים_* הודעה  הודעה #3, 23/07/07, 20:14
  [quote]קרי לפתיחת שנת הלימודים של 2003-2004[/quote]

אז אתה אומר שלקח לך בעצם 4 שנים לסיים את התואר? חשבתי שרק המסלול המשולב עם הנדסה כימית לוקח 4 שנים?
אתה ממליץ למשוך את זה ל4 שנים???

תודה מראש.


   
מגדר אשת העכביש הודעה  הודעה #4, 23/07/07, 22:00
[quote name='אורח_אופטימוס פריים_*' post='1473327' date='23/7/07 , 20:14']אז אתה אומר שלקח לך בעצם 4 שנים לסיים את התואר? חשבתי שרק המסלול המשולב עם הנדסה כימית לוקח 4 שנים?
אתה ממליץ למשוך את זה ל4 שנים???

תודה מראש.[/quote]
אני לא אענה בשם ניצן...
(לא לקח לו 4 שנים...)
קודם כל כל הכבוד לך ניצן - השקעת וכתבת חומר חשוב שכיף לקרוא וכיף לדעת שיש אנשים שאיכפת להם מה יקרה אחריהם
ולא בגישת "אחרי המבול"
ולגבי פריסת התואר לארבע שנים:
זה קורה להרבה מאוד אנשים - גם אני פרסתי את התואר...
לחלק מהאנשים זה מבחירה ולחלקם כי נכשלו בקורס זה או אחר שמהווה קדם...
תראה - אני חושבת שמי שיכול לסיים עם ציונים טובים מספיק בשלוש נים זה הכי טוב
אבל - אם אתה מרגיש שאם היה לך קצת יותר זמן יכולת לקבל ציונים טובים יותר...
ואם אתה לא מרוצה מהישגיך כעת וחושב אולי לשפר ציונים בכמה קורסים
לפרוס את התואר לארבע שנים זה פתרון לא רע.

   
מגדר ניצן הודעה  הודעה #5, 23/07/07, 23:39
[quote name='אורח_אופטימוס פריים_*' post='1473327' date='23/7/07 , 20:14']אז אתה אומר שלקח לך בעצם 4 שנים לסיים את התואר? חשבתי שרק המסלול המשולב עם הנדסה כימית לוקח 4 שנים?
אתה ממליץ למשוך את זה ל4 שנים???

תודה מראש.[/quote]
לפי הסדר:
1. כמו שצויין בהודעה שמעלי, לא. בין שנת הלימודים 2003-2004 לשנת הלימודים 2006-2007 עברו 3 שנים (שרק לפעמים הרגישו כמו 4).
2. לא. גם המסלול המשולב של כימיה ומחשבים לוקח 4 שנים. התואר החד מחלקתי אכן מתוכנן ל-3 שנים.
3. שוב, כמו שנאמר כבר, אם אפשר לסיים בלי בעיות מיוחדות בשלוש שנים - מה טוב. אם לא, אז לא.


   
מגדר אורח_אופטימוס פריים_* הודעה  הודעה #6, 24/07/07, 12:15
  [quote name='ניצן' post='1473762' date='23/7/07 , 23:39']לפי הסדר:
1. כמו שצויין בהודעה שמעלי, לא. בין שנת הלימודים 2003-2004 לשנת הלימודים 2006-2007 עברו 3 שנים (שרק לפעמים הרגישו כמו 4).
2. לא. גם המסלול המשולב של כימיה ומחשבים לוקח 4 שנים. התואר החד מחלקתי אכן מתוכנן ל-3 שנים.
3. שוב, כמו שנאמר כבר, אם אפשר לסיים בלי בעיות מיוחדות בשלוש שנים - מה טוב. אם לא, אז לא.[/quote]


שמח לשמוע שאפשר לסיים גם ב3 שנים.
אבל כדי שלא תוציאו אותי טמבל:
שנה א: 2003-2004
שנה ב: 2004-2005
שנה ג: 2005-2006
שנה ד: 2006-2007

אז כנראה שהתחלת ללמוד בשנת הלימודים 2004-2005 ולא 2003-2004. כל הכבוד על התואר בכימיה, אבל מה עם חשבון פשוט???

   
מגדר nati הודעה  הודעה #7, 24/07/07, 18:56
:אוףטופיק: [quote name='אורח_אופטימוס פריים_*' post='1474478' date='24/7/07 , 12:15']שמח לשמוע שאפשר לסיים גם ב3 שנים.
אבל כדי שלא תוציאו אותי טמבל:
שנה א: 2003-2004
שנה ב: 2004-2005
שנה ג: 2005-2006
שנה ד: 2006-2007

אז כנראה שהתחלת ללמוד בשנת הלימודים 2004-2005 ולא 2003-2004. כל הכבוד על התואר בכימיה, אבל מה עם חשבון פשוט???[/quote]גם אני לא אענה בשם ניצן אך אבהיר את סוגיית השנים האבודות -

גם אני (כמו ניצן) התחלתי את לימודי תואר באוקטובר 2004. [b]אלא שתוכנית הלימודים שנלמדה ובעבורה ניתן התואר הינה תוכנית הלימודים שהיתה נכונה ל 2003 [/b] (תוכנית הלימודים שהיתה מפורסמת בזמן שנרשמת לאוניברסיטה - התוכנית הינה מעין חוזה שבעבורו הסטודנט זכאי לתואר)

ייתכן ובעתיד יהיו שינויים מזעריים בתוכנית והסטודנטים הבאים לא ילמדו בדיוק את אותם הקורסים שניצן פירט (אולי יחליפו את "פורטרן" למשל).

האמת שהערה הנ"ל אינה משמעותית למרבית המסלולים באונברסיטה למעט מסלולים מסויימים בהם תוכנית הלימודים עדיין בשלבי התפתחות והבשלה - למשל המסלול כימיה+הנדסה כימית ([i]ננוטכנולוגיה[/i]) -
נוצרים שינויים (בד"כ לטובה או עקב אילוצי מערכת) בקצב החלפת גרביים, אין לי מושג איזה קורסים אני אמור לקחת סמסטר הבא וכך היה כמעט בכל הסמסטרים הקודמים.
ביום מן הימים שגם אני אפרט בנוסטלגיה את תקציר חויית-הלימודים הזו, אני משוכנע שסדר הקורסים יהיה שונה מזה של התלמידים הבאים ויתכן שקורסים עוד יוספו/יורדו..


   
מגדר ניצן הודעה  הודעה #8, 24/07/07, 22:12
[quote name='אורח_אופטימוס פריים_*' post='1474478' date='24/7/07 , 12:15']שמח לשמוע שאפשר לסיים גם ב3 שנים.
אבל כדי שלא תוציאו אותי טמבל:
שנה א: 2003-2004
שנה ב: 2004-2005
שנה ג: 2005-2006
שנה ד: 2006-2007
אז כנראה שהתחלת ללמוד בשנת הלימודים 2004-2005 ולא 2003-2004.[/quote]
צודק, התבלבלתי. אני אערוך בהתאם את ההודעה המקורית.
[quote name='אורח_אופטימוס פריים_*' post='1474478' date='24/7/07 , 12:15']כל הכבוד על התואר בכימיה, אבל מה עם חשבון פשוט???[/quote]
חשבון פשוט? זה קורס של תואר שני?

   
מגדר nati הודעה  הודעה #9, 24/07/07, 22:32
:אוףטופיק: [quote name='ניצן' post='1475675' date='24/7/07 , 22:12']צודק, התבלבלתי. אני אערוך בהתאם את ההודעה המקורית.[/quote]בקשר לאותו נושא - שמעתי שלאחרונה הורידו ואח"כ העלו חזרה את נקודות הזכות לתואר בהנדסה.. רוצה לומר, תוכנית הלימודים העדכנית הינה פרט שיש להסב לו תשומת לב, עבור תלמידים חדשים.



[quote name='ניצן' post='1475675' date='24/7/07 , 22:12']חשבון פשוט? זה קורס של תואר שני?[/quote]קודם תקח את "מבוא לחשבון פשוט" :)

...טוב, טוב. נחתוך את הבירבורים ונשאיר את היריעה לחוו"דים עיניינים


   
מגדר yotama9 הודעה  הודעה #10, 28/07/07, 09:37
  טוב, אני לא יכול לעברו על זה בשתיקה.

אני גם כן מסיים את התואר במגמה המרכזית, את רוב הלימודים שלי למבחנים עשיתי עם ניצן ואני רואה צורך להוסיף כמה דברים/הערות/חוות דעת על קורסים מסויימים.
בניגוד לניצן שהיה לו רקע בבילוגיה וכימיה מסויים מהתיכון אני באתי בלי שום רקע. בנוסף, לניצן היתה זיקה מסויימת לביוכימיה (לפחות בהתחלה) שלי לא היתה בכלל. חבל שאין דובר מהצד השני...

[b]כימיה כללית[/b], באמת יופי של קורס. כשאני חושב על זה הקורס הזה בין השאר אמור להציג בפניך את התחומים השונים של הכימיה כדי שתדע לבחור מגמה. אני לא יודע אם זה אפשרי (זה די הרבה תחומים וחומר) אבל אני יודע שבפועל הוא לא עושה את זה. לפחות לא האחד שאני עברתי. אתה כן מקבל טעימה מכימיה קוונטית, קצת כימיה אורגנית, קריסטלוגרפיה וכו' אבל מתחומים שלמים של כימיה פיסיקלית וביוכימיה יש התעלמות בקורס הזה. שוב, זו דעתי ויכול להיות שאני לא זוכר נכון.

[b]התא[/b], אני סבלתי מעצם הנוכחות שלי באותו בנין שבו לימדו את המקצוע המזופת הזה. אבל האמת היא שזה רק אני. רוב האנשים די נהנו מהקורס הזה או לפחות לא סבלו ממנו. האמת היא שגם אני למדתי ממנו דבר או שניים. יש קצת את הגישה הביולוגית המרגיזה של "נזרוק עליכם הרבה מילים ונראה מה תבינו", אבל בסך הכול קורס בסדר. מה שכן, הקורס הזה אמור לתת הכנה טובה למה שנקרא "חשיבה ביולוגית" כמו שניצן כתב אנחנו לא כ"כ בטוחים מה זה אומר. ניצן טוען שזה קשור להבנת הנקרא, אני חושב שמדובר גם על להתרגל ללמוד מ2,3,4 מרצים שונים והשמתרגלים גם הם מעבירים חומר חדש ולא רק חוזרים על החומר (או מסבירים מה לעזאזל המרצה עשה בכיתה במקרה של קורסים מסויימים).

[b]פיסיקה 1[/b], כמו שניצן אמר. חשוב לזכור: זה פר פרוספסור, כדי שתדעו מה מצפה לכם תבדקו מי הפרופסור שמעביר את הקורס ותנסו לברר עליו. אין באמת מה לעשות יותר מזה. מניסיון, אפשר להתקבל לתואר שני עם ציון 60 בפיסיקה 1 אז אין כ"כ מה לדאוג

[b]כימיה פיסיקלית 3[/b], לא חשבת שני אעבור על זה בשקט נכון? עיקר הבעיה היא במתרגל חלוד (או לא טוב, נתון לשיקול דעתכם). כמו כן המרצה טיפה משמים (כשאני אומר טיפה אני מתכוון לזה מנקודת מבט של פלנקטון).

[b]כימיה קוונטית 1[/b], חצי הבעיה בקורס הזה הוא המרצה שהתחלק על השכל. במקור זה אמור להיות קוונטים לייט לכימאים. בגלל שהמרצה כיום הוא פיסיקאי במוצאו הוא מתעקש לשים את כל ההסתברות והמכניקה הקלאסית שמה. זו גלולה שקצת קשה לבלועה אבל זה לא נורא להתמודד איתה. סביר להניח שיחליפו אותו בסוף והקורס הזה ירגע קצת.

[b]הקשר הכימי[/b], הבעיה כאן היא אותה הבעיה כמו קוונטית. המרצה הוא אותו פיסיקאי וקצת קשה לו להסתדר עם הקטע הזה של ה[b]קשר הכימי[/b] אז הוא מושך את הקורס לכיוונים המתאימים לו. כמו קודם, לא מדובר על משהו נורא ולעומת הקורסים האחרים שלו היה אפשרי לעקוב אחרי החומר אבל יש סבירות גדולה מאוד לשינויים בקורס אם יוחלט על שינוי מרצה לקורס בקרוב.

[b]כימיה אי אורגנית 2/3[/b], הקורסים האלו מתפספסים קצת. הם אמורים לתת חומרים הבנה לתהליכים כימים שלא קשורים ישירות לכימיה אורגנית. החומר מועבר אבל לא לגמרי ברור אם המגמה לגרום לנו לשנן את הכול או להביא להבנה כלשהי של הנושא. בכל מקרה, הידע הכללי והישומים השונים של כימיה שנחשפים להם בקורס הם רבים.

   
מגדר אורח_motish_* הודעה  הודעה #11, 11/08/07, 12:15
  ואו ניצן!! כל הכבוד על ההשקעה!

אני בונה אתר שקשור לתואר שעשינו, מקווה שהוא יעלה בקרוב (תלוי בקצב לימוד הHTML שלי) .
יש מצב שאוכל להכניס את מה שכתבת לשם?


   
מגדר ניצן הודעה  הודעה #12, 11/08/07, 12:31
[quote name='אורח_motish_*' post='1502883' date='11/8/07 , 12:15']יש מצב שאוכל להכניס את מה שכתבת לשם?[/quote]
אם אתה חושב שזה רלבנטי, בוודאי. מה המטרה של האתר המדובר? אתה צריך/רוצה עזרה (ז"א מבחינת תוכן, כי HTML אין לי כח ללמוד)?

   
מגדר אורח_motish_* הודעה  הודעה #13, 11/08/07, 18:05
  [quote name='ניצן' post='1502908' date='11/8/07 , 12:31']אם אתה חושב שזה רלבנטי, בוודאי. מה המטרה של האתר המדובר? אתה צריך/רוצה עזרה (ז"א מבחינת תוכן, כי HTML אין לי כח ללמוד)?[/quote]

אחרי שאתקדם בנושא בטח אתחיל לבקש מאנשים תמונות שאולי צילמו במהלך הלימודים. אבל זה עוד מוקדם...
אם אצטרך משהו חוץ מזה אז אגיד לך.

לגבי המטרה, חשבתי פשוט לבנות אתר שבו אכניס את כל החומר שאגרתי במשך הזמן... שיהיה לדורות הבאים.
אח"כ גם חשבתי להכניס קישורים שימושיים וסתם מה שיבוא לי. נראה איך זה יתפתח... אם יש לך (או לכל אחד אחר) הצעות שימושיות תרגיש חופשי לשפוך.


   
מגדר אורח_אורח_* הודעה  הודעה #14, 24/11/07, 18:23
  שלום אני חושב על להתחיל ללמוד כימיה וננו שנה הבאה ורציתי לשמוע אותכם המסיימים אם כדי ואם יש לעשות משהו עם התורא הזה או עם כימיה בכלל בתואר ראשון או שני

תודה מראש

   
מגדר Mr.Bahur הודעה  הודעה #15, 26/06/09, 22:38
שלום רב,
אני חושב שמדובר במידע חשוב ביותר. כל הכבוד למתחיל השרשור.
אשמח להוסיף את הערותי המעודכנות לגבי קורסים שונים לשנים 2008-2009 במגמה הביופיסית, בתום סיום התואר.

[b]מעבדות[/b] - הכנה למעבדות לא מסתיימת בשקידה על הרקע התיאורטי של המעבדה, אלא גם הכנה לניסוי עצמו. אחד הדברים החשובים ביותר שאפשר לעשות לפני המעבדה זה לבדוק בדוחות שונים אילו ערכים אמורים להתקבל, מהן תוצאות טובות ומה לא, ואף ניתן לעבור על חישובים מתאימים שאפשר לעשות בזמן הניסוי כדי לוודא שהתוצאות נכונות. ניתן להגדיל ולעשות ולהגיע למעבדה כבר עם תוצאות.
בבחנים יש לפרט כמה שניתן על כל נושא/נוסחא ולא לזרוק חצאי דברים באויר שלא קשורים לכלום שיוציאו אתכם מפגרים.
אורך דו"ח הינו 5-25 עמ' (תלוי במעבדה) כשלא כדאי לכתוב אותו לבד לגמרי ללא "רפרנס" - המדריכים כבר מכירים איך הדברים צריכים להראות וכל סטייה מהתלם נראית חשודה או מוזרה ומורידים עליה נק'. מצד שני [u]לא להעתיק חלקים גדולים מדוחות אחרים[/u] כי יותר מדי אנשים עושים את זה כמו מפגרים ובסוף יש 5-6 דוחות עם אותו ניסוח בדיוק באופן מחשיד. חבל שתשלחו לועדות משמעת.

[b]כימיה אנליטית [/b]- קורס מבוא לא קשה במיוחד, הרבה חישובים מבלבלים. עם הרבה תרגול ותשומת לב לפרטים אפשר להגיע בו לציונים יפים מאוד. רז ילניק ורומן.

[b]התא[/b] - קורס מבוא ביולוגי - חובה למגמה הביופיסית. קורס סביר, עוברים על הרבה חומר וכדאי לקרוא עליו מספר (לא להסתפק בשקופיות). הקורס מועבר גם לכימיה וגם לביולוגיה, כאשר בביולוגיה הם יכולים לקשר את זה לנושאים אחרים שהם לומדים ובכימיה כל החומר חדש, אבל לא קשר במיוחד. בעקבות אופן הלימוד של ג'רי אייכלר (שלאחר פנייה לדיקן לא לימד יותר את השנתון שהתלונן עליו) ושל המרצה הלמל"ם השני הציונים היו נמוכים בקורס, וגם עקב המבחן החצי סיבירי, אבל סך הכל ניתן להגיע לציונים סבירים.

החל מתשס"ח הקורס פורטרן לא מועבר באוניברסיטה, וטוב שכך כי הוא היה מיותר.

[b]ביוכימיה א'[/b] - עוברים על החומר שנלמד בתא ומוסיפים עליו קצת. קורס עם המון חומר שניתן להכניס לדף הנוסחאות שמובא לבחינה (בפונט פיצי). לזכור את [u]כל[/u] שמות האנזימים/חומרים, מה הם עושים, אילו בקרות יש עליהם. צריך להכנס לראש הביולוגי בתרגולים מבחינת הצורה שבה הם בודקים דברים (מי אמר מוטציה?), ניסוחים מדוייקים של שאלות מופלצות וכו'. כדאי לבחור במתרגל טוב. הגדיר את זה יפה מי שאמר שביוכימיה היא "כימיה קטנונית". ציונים סבירים. מרצה בועז שאנן.

[b]שומנים וממברנות[/b] - סופיה קולישב נפלאה וחמודה. הקורס מדבר על ממברנות, ליפידים שונים, חלבונים ממברנליים וההסתדרות של כולם יחד. צריך רקע מהתא וביוכימיה, אבל לא חובה אם אתם חרשנים ולא נבהלים בקלות. רוב החומר נמצא במצגות, אבל כדאי גם לסכם את השיעורים ולחזור עליהם. ציונים גבוהים ביותר (100) והמבחן אמריקאי. יש גם בוחן אמצע ללא ציון.

[b]אורגנית 1,2 [/b]עם פרוס - קורס סביר שצריך ללמוד בו המון תגובות ומנגנונים את התנאים המתאימים לכל מנגנון. צריך לדייק בסימונים, כיווני החצים, מספר קשרים הגיוני לכל אטום. סך הכל ממחזר מאוד (לפעמים מתפלקים לו דברים חדשים) והציונים בהתאם. עם גונן אשכנזי המצב שונה, אבל לא למדתי איתו.

[b]מעבדה בכימיה אנליטית 2 [/b]- המשך ישיר של המעבדה בכימיה אנליטית 1 - לדעת איך לכתוב דו"ח, איך להכין את המחברת מעבדה, דרישות של מדריכים - שגיאות, ספרות משמעותיות, גרפים וחירטוטים הגיוניים במסקנות. מעבדה לא מעניינת יותר מדי ולוקחת הרבה זמן. צריך להגיע למעבדה כשאתם יודעים איזה ניסוי אתם עושים, ומוכנים לבוחן על הרקע התיאורטי של הניסוי. כדאי מאוד להראות למדריכים שאתם יודעים מה אתם עושים כי יש הערכת מדריך. עבודה יחידנית - 101 צורות טיטרציה. ציונים - 80-90.

[b]כימיה אי-אורגנית 2,3[/b] עם חיים כהן - מרצה מצחיק, מדבר על המון דברים מעניינים בשיעורים (לעניות דעתי), הכל מופיע במבחן, גם דברים שנראים לא חשובים או שהוא אמר אותם כבדרך אגב. לפני המבחן מציג 110 שאלות שבפתרון מדוקדק שלהן אפשר להגיע בכיף ל-80 במבחן. עכשיו הקורס אוחד לקורס סמסטריאלי בן 3.5 נק"ז.

[b]מעבדה בפיזיקה [/b]- תלויה מאוד במדריך. עוברים על נושאים מסויימים בפיזיקה 1,2 ועושים בהם ניסויים קצרים מאוד. המדריך אחראי לבוחן המעבדה ויכול לטחון את השכל או לחפף. הדוחות מועתקים לגמרי והציונים גבוהים ביותר. העבודה בזוגות כשכל שבוע בן זוג אחר עושה את הדו"ח. יש להגיש דו"ח אחד בצורת מצגת מול הקבוצה.

[b]ביוכימיה ב'[/b] - זוכרים את החומר בהתא ובביוכימיה א'.. יאללה, עוד סיבוב. מוסיפים עוד הרבה חומר והכבה אנזימים חדשים. איזה כיף. מזל שיש דף נוסחאות. מרצים ג'רי אייכלר שמדבר מהר יותר מדי וחושב שהוא מצחיק וורדה שמדברת חלש מדי ונחמדה ביותר. שוב ראש ביולוגי, שוב תרגולים, שוב מבחנים עם שאלות חצי סיביריות. עדיין קטנוני. ציונים סבירים.

[b]מעבדה בביוכימיה[/b] - נלמד במקביל לביוכימיה ב' ועוסק בנושאים מסויימים שנלמדו בשיעור, אבל צריך להעמיק בהם יותר בשביל הבחני מעבדה והדוחות. מעבדה שלוקחת זמן. לומדים להתעסק עם פיפטורים, מעבדות עם תקציבים, וחוסר דיוק ביולוגי הכולל הזנחות למכביר ויחידות ריכוז שרירותיות. עבודה בזוגות.

[b]פיזיקלית א1 [/b]- תרמודינמיקה וקצת קינטיקה עם פולק. חומר לא מעניין ואפילו קצת קשה. המון נוסחאות והבעיה היא שהמרצה לא יודע להעביר אותו טוב בשיעורים. אביטל היתה חיונית להשלמת הפערים בתרגולים. ניתן ללמוד את הרוב מ-Atkins לבד. כדאי לחרוש על מבחנים במאגר של האגודה כי בסך הכל זה אותו דבר.

[b]חדו"א ג2 [/b]- מתמטיקה, אינטגרלים ומה לא. המרצה ברוורמן העביר בשיעורים הוכחות לשיטות מתמטיות, כמעט ללא הדגמות, בעוד המתרגל ברוורמן נתן הרבה הדגמות והכל נראה לו ברור ופשוט, עד כדי זלזול. הקורס לא קל, ובישיבה על התחת ולמידה עיקשת ניתן לקבל בו אפילו 100 אם עושים את כל התרגילים שניתנים בכיתה - במבחן לוקחים תרגילים דומים להם.

[b]כימיה קוונטית [/b]- יהודה בנד - המרצה איום ונורא, דורש מהסטודנטים ללא הרקע לקרוא את הספר שהוא כותב, להבין את הכל, ומתעצבן כאשר פונים אליו כשלא מבינים משהו וכששואלים לגבי הפניה לביאור בנספח שהוא עדיין לא כתב. הקורס קשה מאוד, דורש השקעה רבה והרוס נכנסים לשוק או קוברים את הראש באדמה. ניתן לעבור אותו רק באמצעות המתרגל המצויין ארז שמצליח להסביר דברים באופן פרקטי. המרצה מתעצבן כשלא באים לכיתה ומאיים בבחנים. בוחן חייב להעשות לכל הכיתה ולא רק למי שנעדר - לפי התקנון. ציונים לא משהו בכלל.

[b]כימיה פיזיקלית א2 [/b]- קינטיקה ואלקטרוכימיה (בשקל) - אהוד פינס ומתרגל אלכס טרנטול. הקורס קל יותר מקורס הקדם לו, המרצה איטי, מעופף והזוי באופן כללי כך שהחומר מועבר היטב רק ע"י המתרגל המצויין שעובר על הכל באופן סיסטמתי ועונה גם לשאלות המפגרות ביותר. מעבר שוב על קינטיקה שנלמדה בחלק הראשון, על מוליכות יונים בתמיסות. קורס עם ציונים טובים.

[b]מגן לחלבון [/b]- מישל זכאי - מעבר על גנטיקה, שוב חזרה על חומר של התא וביוכימיה, חומצות אמינו, מבני חלבונים, דנ"א, רנ"א, תהליכי יצירת חלבונים. קורס סביר, מבחן חצי סיבירי ביולוגי. תרגולים שמשלימים חומר שלא מועבר במהלך הקורס. ציונים סבירים.

[b]מעבדה במגן לחלבון [/b]- דומה מאוד למעבדה בביוכימיה ונעשים בו ניסויים בהתאם לחומר הנלמד בקורס. עבודה בזוגות.

[b]משוואות דיפרנציאליות ואינטגרליות [/b]- סאק, מתרגלת נינה האגדית. שימוש חלקי בפיזיקה 2, אולי בקונטית ולא יותר מזה. ההרצאות היו מיותרות במהלך הסמסטר, והתרגולים חשובים ביותר. כדאי לתרגל במהלך הסמסטר ולעשות מרתון חזק לפני המבחן. ציונים גבוהים. עם דף נוסחאות.

[b]חלבונים ואנזימים מבנה וקינטיקה [/b]- קלוד אפללו - קורס מיותר. זוכרים את התא, ביוכימיה, קינטיקה, יאללה, עוד פעם. הכל חוזר על עצמו כך שכבר רוצים להקיא אלפא הליקסים ובטא שיטים. עבודה עם תוכנת קינמאג' להצגת חלבונים וחומצות אמיניות הכוללת כמות שעות מטורפת של עבודה על 12 המטלות באופן לא פרופורציונלי לנק"ז של הקורס. המטלות כוללות בדרך כלל ספירה חוזרת ונשנית של חומצות אמיניות. החלק השני של הקורס נוגע בקינטיקה של החלבונים, מיכאליס-מנטן ועבודה באקסל. לאחר החלק של מבנה החלבונים יש מבחן בעל פה עם קלוד תוך הסברה ותשובות לשאלות בנוגע למבנים בתוכנת קינמאג'. המרצה קצת פגיע ומחליט שרירותית על ציונים - בדרך כלל גבוהים 80-95.

[b]פיזיקה 2 [/b]- מרדכי - קורס קשה הטומן בחובו שדות חשמליים ומגנטיים, חשמל, זרם ישיר וחילופין ומעגלים חשמליים. ההרצאות חשובות, המתרגל אילן נותן תרגילים קשים או ברמה של אלו שיהיו במבחן ותמיד מוכן להסביר משהו שלא ברור. צריך לשבת על התחת הרבה, לתרגל טוב טוב את כל החומר ולעבור על מבחנים של שנים עברו. צריך להגיש תרגילים ארוכים במהלך השנה.

[b]תוכנות שימושיות [/b]- ירון רוט - קורס נחמד מאוד כקורס בחירה. לא צריך רקע בתכנות, אבל כן צריך לא לזלזל ולתרגל לבד בבית. 40% למידה על תוכנת אקסל - פונקציות שונות שמאפשרות לסדר את המידע כרצוננו. דוקא בחלק הזה לא נלמדו הרבה דברים חדשים. 60% תכנות על Matlab תוכנה מתמטית שמשתמשים בה לצרכי מחקר. צריך לעבור ולנסות לתכנת לבד, לתרגל כתיבת פקודות שונות ולראות שלא נופלים על שטויות כמו ';' . המבחן על גבי מחשב בכיתת המחשבים. המרצה מאוד סלחן ונותן ציונים גבוהים גם אם התוצאה במבחן לא מושלמת. ציונים גבוהים.

[b]כימיה של תרופות וחומרי טבע [/b]- שמעון בן שבת - קורס מעניין ביותר על מעבר תרופות בגוף, השפעותיהן, דרכי התכנון שלהן על מנת שישפיעו בצורה מסויימת, השפעות של תרופות לדוגמא - חומרים אנטי דלקתיים, THC, אופייטים. הקורס מועבר בכיתות בסורוקה עם רוקחים. יש הרבה חומר וצריך ללמוד לבד קצת רקע תרופתי כמו פרמקוקינטיקה ופרמקודינמיקה, תהליכי יצירת דלקת - cox. אבל המרצה מאוד שמח לעזור לכימאים ובכלל נחמד. המבחן אמריקאי ברובו וממוחזר, הציונים 70-85.


[b]מעבדה בפיזיקלית א1 [/b]- סוף לטיטרציות (בערך), צריך לדעת הרבה יותר על הרקע התיאורתי מאשר במעבדה באנליטית. ניסויים הרבה יותר מעניינים וצריך לעבור היטב על תרמודינמיקה - גזים, אנרגיות וכו'. יש בוחן מעבדה בתחילת המעבדה וגם שאלות מדריך בסוף המעבדה. יש ניסויים מהירים מאוד, ציונים סבירים בהחלט.

[b]כימיה אורגנית פיזיקלית[/b] - גונן אשכנזי - קישור בין החומר שנלמד בפיזיקלית - תרמודינמיקה ובכללית, אנרגיות, אנתלפיה, חפיפת אורביטלים לכימיה אורגנית. הקורס לא מחדש הרבה וכדאי להגיע לתרגולים שבהם באמת נלמד משהו.

[b]מבוא לספקטרוסקופיה[/b] - עמיחי ורדי, מתרגל ערן איתן - אם אפשר כדאי לוותר על הקורס. קורס המשך לקוונטים למיניהם ועוסק בעיקר בחלק התיאורטי של הספקטרוסקופיה. מכניס להלם גם אחרי כל הקוונטית.

[b]סדנא בכימיה מולקולרית על גבי מחשב[/b] - רוברט גלזר - מרצה חמוד ומדהים, לומדים על סטריאוכימיה של מולקולות, אופטימיזציה ממוחשבת מבחינה סטרית של מולקולות. הקורס קל ולוקח פחות מסמסטר. בסיומו צריך רק לעשות מצגת בת 9-13 שקופיות על תרופה או חומר מסויים. ציונים גבוהים 85-95. מומלץ כקורס בחירה.

[b]כימיה של פפטידים וחומצות אמיניות [/b]- רוני כשר - שוב חוזר הניגון של התא, ביוכימיה וכל חומר על חומצות אמיניות שנלמד נלעס עוד פעם עם חידושים ספורים - שיטות מציאת וסינתוז רצפי פפטידים. המרצה נחמד, החומר לא קשה מדי.

[b]קביעת מבנה בשיטות ספקטרוסקופיות [/b]- החומר עצמו לא קשה ואחרי אורגנית אפשר ללמוד אותו אפילו לבד. העניין הוא שכל מרצה מכניס תוכן אחר לקורס. קורס עם ג'יימס בקר קשה מאוד כי הוא אוהב להכניס מולקולות פיקנטיות ולא סטנדרטיות, מה שמבלבל מאוד. מעבר לכך הוא דורש לדעת צימודי פרוטונים אקוויולנטים כימית/מגנטית, שזאת קצת קריעה. תמיד תוקע שאלה בלתי אפשרית. ממוצע 70-80.
אינה קליחמן הרבה יותר סלחנית במבחנים שלה הממוצע אצלה בסביבות ה-90.

[b]סדנאות מתקדמות ב-IR ופלורסנציה[/b] - בני כהן - מקבלים חוברת ללמוד לבוחן שאין לו משמעות על הציון אלא רק מביא את הסטודנטים ללמוד לפני הניסוי. קובעים עם בני תאריך לניסוי ותוך 8-12 שעות שיכולות להיות מחולקות ליומיים עורכים אותו בזוגות. דו"ח של 60 עמ' לפלורסנציה ו-100 עמ' ל-IR שמגישים מתי שמתאים. מומלץ כקורס בחירה. ציונים 80-95.


החל מתשס"ח בוצעו שינויים בתוכנית הלימודים - ישנן יותר מגמות - הוספו 3 קורסי חובה קטנים לסמסטר ו' וקורסי חובה מסויימים הפכו לבחירה עבור מגמות שונות. אין קורסי בחירה מחוץ לקורסים המוצעים ברשימת הקורסי בחירה של המגמה. אפשר לנסות לבקש קורסים שקשורים איכשהו לכימיה, או ביולוגיה, אך אם הם לא ברשימה הם דורשים את אישור יו"ר ועדת הוראה שבדרך כלל לא שש להסכים לדברים שחורגים מהשגרה.


   

פרטים
מנהל/ת: ariadna, shaanana, danitul
חברים (4)
Google
עשרת הגדולים
מטרת המאגר
לספק למחלקות במוסדות הלימודים השונים פלטפורמה לניהול חומר לימודי, הודעות, תמונות וקישורים בצורה הנוחה ביותר וללא מגבלות.



שנה זו מנוהלת על ידי ariadna, shaanana, danitul
לפניות כלליות בנושא האתר - לחצו כאן.
כל הזכויות שמורות לאתר הסטודנטים של אוניברסיטת בן-גוריון. תקנון המערכת.
אין להעתיק או לפרסם בכל דרך שהיא חומר המופיע במאגר. 
דירות להשכרה בבאר שבע | שותפים באר שבע | עבודה בחו"ל | הכרויות לסטודנטים